הורים

שיתוף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
"כשהייתי קטנטן חשבתי, שאימא שלי יודעת הכול……אבל היום קצת גדלתי, והחכמתי, ואם היא תדע שאני כבר יודע, שהיא לא יודעת הכול, איך היא תגיב? …." /דר' תמר כהן. במשפט זה מתמצת ההבדל הגדול בהורות בין ילדים קטנים לגדולים ובין ההורות בעבר ובהווה. איך מתמודדים? מה אומרים? מה עושים ובאיזה מצב? שאלות איתן מתמודדים ההורים בימינו, ועל בסיס הדילמות האלה מתפתחים חיכוכים עם הילדים. החיכוכים קיימים מגיל צעיר והשינוי הוא רק בתכנים. עולם המדע והמחקר הצועד עם הזמן, נרתם לטובת הנושא ובאמצעות חקר, ניסויי שדה וכלים מדעיים, מביא תובנות מוכחות בכל הקשור להורות וגידול ילדים. השנה האחרונה הייתה רוויה במחקרים בנושא הורות, שחלקם מרתקים במיוחד ומספקים מסקנות מפתיעות וחשובות שיכולות לתרום רבות לכל הורה.  
  1. כישורי דחיית הסיפוקים של הילדים הולכים ומשתפרים, על אף שבימינו נראה כי הסבלנות של הילדים רק הולכת וקטנה, והם דורשים את הכל כאן ומיד. סקירת מחקרים שנערכה לאחרונה באוניברסיטת קליפורניה, מוכיחה שהם דווקא יותר מתוחכמים מכך, ויידעו לדחות את סיפוקיהם אם רק יציעו להם תמריץ ראוי לכך. 
  2. שימוש מוגזם בטלפון הנייד של ההורים מעודד התנהגות רעה אצל ילדים.  במחקר שנערך בשנה האחרונה באוניברסיטת מישיגן שבו השתתפו כ-200 משפחות, הוכח כי כאשר ההורים נוהגים לקטוע באופן קבוע את זמן הבילוי המשפחתי המשותף לטובת בדיקת הודעות או אי-מיילים בטלפון הנייד, הילדים נוטים להציג יותר ויותר התנהגויות שליליות. 
  3. תחושת כישלון אצל ילדים עשויה דווקא לסייע להם בעתיד. במחקר נמצא כי ככל שאנשים, מבוגרים כמו גם ילדים, מתמקדים בתחושת הכישלון האישית שלהם, ובעיקר בהרגשה הרעה שהיא מייצרת, כך פוחתים הסיכויים שהם יחזרו על טעויותיהם בעתיד. כמובן, חשוב גם לנחם אותם, לעודד את רוחם ולבסוף להוציאם מן התחושה הקשה. 
  4. אבהות תומכת עוזרת בריפוי ומניעת כאבי בטן אצל תינוקות תופעת הקוליק, או בשמה העברי 'קדדת'. במחקר שנערך באוניברסיטת פן שבפנסילבניה שכלל כ-3,000 משפחות, נמצא כי ילדים לאימהות שדיווחו כי הן קיבלו תמיכה משמעותית מבני זוגם, האבות, בתקופה שלאחר הלידה, סבלו הרבה פחות מכמות נמוכה מאוד של תסמינים של קוליק.   גלו את הדרך הטובה ביותר ליצור קשר אוהב וחזק עם הילדים שלכם. 
  5. גם ילדים רכים בני 12 עד 19 חודשים, מסוגלים לבצע פעולות של הפרדה והקשה לוגית. תוצאות מחקר הראו בבירור כי אצל מרבית הילדים שנבחנו הוצג היגיון בסיסי, שכנראה החל להתפתח כבר בלידתם וכדאי לפתח אותו. ניתן לעשות זאת באמצעות בילוי משותף, משחק ודיבור עם הילד, וצאו מתוך נקודת הנחה שהוא בעל היגיון בסיסי שמאפשר לו להבין את העולם, אבל בקצב שלו. 
  6. הורות נוקשה עלולה לגרום לבעיות בעתיד "חוסך שבטו שונא בנו" נאמר במקורותינו, אך עם השנים התברר שהמציאות שונה, ושנקיטת יד קשה עם הילדים לא בהכרח מובילה לתוצאות חיוביות, אלא ההיפך, ולא רק בטווח הקצר, אלא גם בטווח הארוך. במחקר שנערך באוניברסיטת פיטסבורג במשך כ-9 שנים ופורסם לאחרונה, שבמסגרתו נבדקו כ-1,500 תלמידים, נמצא כי ילדים שסבלו בצעירותם מהורות נוקשה, הכוללת ענישה ואף אלימות מילולית ופיזית, היו בסיכון גבוה יותר לנשירה מלימודים גבוהים בעתיד, נטו יותר להתנהגות בלתי אחראית וחשו יותר קשורים לחבריהם מאשר להוריהם ולענייני בית הספר. כדאי לעבוד בשיטה של תגמולים חיוביים על הצלחותיו, שהוכחה ככזאת אשר עשויה להניב תוצאות חיוביות הרבה יותר טובות.
  לאיש המקצוע בתחום, הכלים והיכולת לסייע להורים להתמודד עם מצבים לא מוכרים שישאירו חותם חיובי עבורם ועבור ילדם.  

השאירו תגובה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
דילוג לתוכן